Feiten & cijfers

In de maanden juli en augustus 2017 is door een onafhankelijk onderzoeksbureau, de Marktwijzer, een kijk- en luisteronderzoek uitgevoerd. Het laatste onderzoek dateert van 2012. De conclusie is dat over het algemeen Omroep Venlo in de laatste vijf jaren zijn positie binnen de Venlose gemeenschap sterk heeft verbeterd. Vooral door de opmars van online, kunnen we met recht zeggen dat de output van Omroep Venlo door alle leeftijdsklassen geconsumeerd wordt.

Televisie
Omroep Venlo scoorde een fantastisch dagbereik van 49,7%, een weekbereik van 72,5% (48% in 2012) en een maandbereik van 84,1%. Slechts 6.8% van de respondenten geeft aan nooit naar het tv-kanaal van Omroep Venlo te kijken. Met de wetenschap dat het jaarbereik in 2012 69% was, is dat een spectaculaire groei.

Van de kijkers gaf 87,1% aan naar het nieuws te kijken, 68,3% naar evenement-registraties (denk aan Venloop, Viva Classic Live, Parkploeg, VenloStormt en Opus Jocus) en met 55,6% staat Nedinscoplein op een enorm stevige derde plek. Maar ook blijkt dat ongeveer 30% van de kijkers specifiek op programma’s als UIt!, Met het oog op Venlo en VVV TV afstemt. In 2012 lag dat percentage programma-afhankelijk tussen de 20 en 26%.

Beeldkrant
De beeldkrant kent een maandbereik van 25,7% en een jaarbereik van 43,2% (versus 31% in 2012). Het dagbereik daalde hier van 12% in 2012 naar 10,3% nu. Beeldkrant-lezers geven aan vooral op zoek te zijn naar gemeentelijke informatie en nieuws over evenementen. Het betreft hier overwegend de wat oudere doelgroep.

Radio
We gaan verder naar de radio, die in 2012 een jaarbereik noteerde van 46%. Dat jaarbereik is gestegen naar 73,1%, al zitten daar respondenten bij die aangeven maar enkele malen per jaar naar ons radiokanaal te luisteren. Het maandbereik bedraagt 44,1% en dat geeft een veel realistischer beeld van de vaste groep luisteraars. De meeste mensen luisteren in de ochtend en middag naar Omroep Venlo radio en doen dat vooral thuis en in de auto. Het lokale nieuws op ieder uur en vooral de muzikale mix van hits van toen, nu en hier (dialectmuziek) zijn de voornaamste redenen om op Omroep Venlo af te stemmen. Van de doelgroepprogramma’s scoort VVV-Live het hoogst met 21,6%.

Online (website, app en social media)
In 2016 waren er 3.501.935 bezoeken op de website en 1.461.635 maal werd onze app voor smartphones bezocht. Dit door zo’n 775.000 unieke bezoekers op 100.630 inwoners. Veel meer mensen dan Venlonaren die dus interesse hebben in de aangeboden content. Maar liefst 70% van de respondenten geeft aan Omroep Venlo met grote regelmaat via Facebook te volgen. Onder de jongeren van 18 t/m 25 jaar maar liefst 100% en 81% van de respondenten in de leeftijd van 25 t/m 34 jaar. Heel mooie cijfers dus die aantonen dat Omroep Venlo een relevant medium is voor alle leeftijden.