Wachttijd laadpaal soms meer dan een jaar

Terwijl het aantal laadpalen rap moet stijgen, duurt het traject om een laadpaal te plaatsen lang. De gemeente Venlo noemt zestien weken als streeftermijn, maar in de praktijk ben je al gauw een half jaar tot een jaar verder voordat er een laadpaal voor je deur staat.

Je kunt pas een laadpaal in de buurt aanvragen als je aan hebt kunnen tonen dat je een stekkerauto bezit. Dit maakt dat je de eerste maanden dat je die auto daadwerkelijk voor je deur hebt staan verstoken kunt blijven van een oplaadpunt in de buurt. Het zijn precies deze dingen die veel mensen nog weerhouden van de aanschaf van een elektrische auto. Oplaadangst wordt het ook wel genoemd: de vrees dat er niet altijd een vrije paal in de buurt te vinden is op het moment dat je die nodig hebt. Het is een vertragende factor in de elektrische transitie.

Meerdere uitdagingen

Ondernemer Niels van den Ham kreeg in juni 2019 zijn elektrische auto. Hij vulde die maand ook zijn aanvraag in voor een laadvoorziening in de buurt waar hij woont. Pas in januari van dit jaar - na zelf meermaals aan de bel te hebben getrokken bij de gemeente én laadpaalleverancier Vattenfall - werd de paal daadwerkelijk geplaatst. Dat is bijna 32 weken later. Twee keer zo lang als de gemeente graag zou willen. Navraag bij meerdere andere bezitters van een elektrische auto leert dat dit verhaal geen uitzondering is. Ook elektrische rijder Rutger Vercauteren wachtte acht maanden op zijn paal op de Helbeek 'Maar mijn neef spant de kroon', zegt Vercauteren. 'Die heeft in februari 2019 een paal aangevraagd en wacht nog altijd op plaatsing.' 

Beleidsadviseur Duurzame Ontwikkeling van de gemeente Venlo, Ward Stevens, kent de verhalen over lange wachttijden maar al te goed. ‘Ik betreur het maar er zit een juridische procedure aan die even duurt. Daarnaast zijn er technisch en strategisch meerdere horden te nemen. Mensen verwachten soms binnen een week of twee een paal voor hun deur te hebben, maar het traject daarvoor is gewoon ingewikkeld.’

Grote opgave

In krap anderhalf jaar tijd verdubbelde het aantal elektrische laadpalen in het Venlose straatbeeld. Om de overgang naar elektrisch rijden soepel te laten verlopen is tot 2024 landelijk nog eens een verdrievoudiging nodig. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor een dekkend netwerk.

Ben jij benieuwd hoe Venlo ervoor staat op dit gebied? Lees dan de uitgebreide explainer hieronder.