Vergezichten voor winkelcentra Blerick en Tegelen
De openbare ruimte in zowel Blerick als Tegelen wordt de komende jaren op de schop genomen. In Blerick moet het centrum wat verkeer betreft een stuk rustiger worden en in Tegelen moet de geschiedenis een prominente plek krijgen.
Tegelen
In Tegelen gaat de inrichting van het centrum straks verwijzen naar het eigen verleden. 'Tegelen en de klei en keramiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden', zegt Pimm Terhorst van ontwerpbureau RuimteVerhaal. 'Hoe mooi zou het zijn om dat verhaal ook te vertellen in het centrum van Tegelen.' In de plannen wordt de Kerkstraat opnieuw ingericht en aangesloten op het voormalige raadhuis. Op deze promenade keert onder meer een smalspoor terug in de bestrating als verwijzing naar de manier waarop klei vroeger werd getransporteerd. Ook op het pleintje midden op de Kerkstraat keert dat thema terug, met een patroon dat verwijst naar het drogen van de klei. 'Dat gebeurde vroeger in rijen stenen die in herkenbare patronen werden neergelegd', zegt Terhorst.
Arc de Triomphe
Belangrijkste doel van de herinrichting van de Kerkstraat is dat het zicht op het raadhuis terugkeert. Terhorst: 'Dan krijg je die promenade tussen Kerkstraat en raadhuis. Wij zeggen steeds: geef Tegelen haar Arc de Triomphe terug. Een prachtige parel in het centrum van Tegelen. Maak die zichtbaar en beleefbaar.' Max Seelen van de BIZ Tegelen, die meewerkte aan de plannen, noemt het terugbrengen van 'het DNA van Tegelen' in het centrum een geweldige kans. 'Het is een prachtig plan en een vliegwiel voor het centrum.'
Blerick
In Blerick gaat de visie vooral over ingrepen die het verkeer treffen. Zo moet er op korte termijn een einde komen aan de enorme verkeersdrukte op het Carleysplein. Het CBR maakt nu gebruik van die plek voor rijlessen. In de visie op het centrum van Blerick verkast het CBR naar de parkeerplaats bij de Antoniuskerk en wordt de Carleysplaats een plek waar vooral voetgangers lopen en waar je op het terras kunt zitten. Centrummanager Sjoerd van Heijster noemt de huidige situatie een chaos: 'Auto's, mensen, fietsers, voetgangers, alles gaat door elkaar heen. Daarom zou verplaatsing van het CBR fijn zijn. Dan hebben wij een mooi plein en het CBR zou behouden blijven voor Blerick.'
Antoniuslaan
Ook de Antoniuslaan ondergaat, als de gemeente meegaat in het uitvoeren van de visie, een transformatie. Niet meer de automobilist maar de voetganger moet daar de dienst uitmaken. Daarvoor wordt het hele Antoniusplein anders ingericht, zegt Stefan van Aarle van StadsKracht. 'We trekken het terras meer het plein op. De bomenrij trekken we door in de Kloosterstraat. Op de Antoniuslaan gaat het asfalt eruit en wordt de bestrating hetzelfde als de Kloosterstraat en dat wordt vervolgens doorgetrokken richting de Maas. Dan denk je als voetganger: fijn, dat centrum loopt door.'
Op korte termijn wordt er op die plek al een einde gemaakt aan de combinatie van verkeerslicht en zebrapad. Eén van de twee is sowieso overbodig en volgens Van Aarle zorgt het weghalen van een verkeerslicht voor rustiger rijgedrag. Als het vervolgens door bijvoorbeeld de bestrating duidelijk is dat er een voetpad loopt, en dat de voetganger er de dienst uitmaakt en de auto te gast is, leidt dat ook tot rustiger rijden van auto's. Van Aarle: 'Er zijn volop voorbeelden in Nederland waar het zo wordt ingericht. Dus niet alles op de automobilist inrichten maar voor de voetganger en dan gaat het goed. De auto remt af en is extra alert. Als je een strook asfalt voor jezelf hebt, nodigt dat uit tot het intrappen van het gas, maar dit nodigt uit tot afremmen.'
Kosten
De afgelopen 2 jaar werkten centrummanagers, ondernemers en winkeliersverenigingen intensief samen voor de visies op de koopcentra. Vandaag werden die gepresenteerd in het bijzijn van wethouder Economische Zaken Erwin Boom. De koopcentra staan voor uitdagingen, hebben te maken met leegstand en daarom moet er wat gebeuren. De gemeente kondigde eerder al aan vijf ton per stadsdeel vrij te maken. Dat geld kan worden gebruikt voor het (deels) realiseren van deze plannen. Boom: 'Binnen een jaar of twee zal dit niet helemaal gerealiseerd zijn maar ik denk dat de eerste stappen zeker op korte termijn gemaakt kunnen worden. Over bepaalde onderdelen moeten we dit jaar een besluit nemen en dat zijn in dit geval de plannen voor de Carleysplaats in Blerick en de verbinding naar het raadhuis in Tegelen.'