advertentie

Venloos AI-model voorspelt winnaar songfestival

Niet de Nederlandse Duncan Laurence, maar de Litouwer Jurij Veklenko gaat het Eurovisie Songfestival winnen. Dat is tenminste de uitkomst van een artificial intelligence-model dat ontwikkeld is door de Venlose student Remco van der Heijden.

Bookmakers

Waar de bookmakers Nederland de grootste kans geven om met de winst naar huis te gaan, eindigt Laurence in het model op de derde plek. De voorspelde winnaar doet het bij de professionele wedkantoren een heel stuk slechter en is daar pas terug te vinden op plek 37.

156 muzikale factoren

Het model van de Fontys-student is puur gericht op de muziek en dus niet op de performance. Het model houdt rekening met 156 muzikale factoren zoals toonsoort, het aantal beats per minuut en de complexiteit. Voor het voorspellen van de uitslag liet de student het model 15.000 nummers uit de Amerikaanse Billboard-hitlijsten van de afgelopen zestig jaar vergelijken met 15.000 ander willekeurige nummers. Volgens Van der Heijden slaagt het AI-model er inmiddels in om met 77 procent betrouwbaarheid te beoordelen of een willekeurig nummer succes zal hebben - of niet.

Uit de hand gelopen

Het AI-model is daarna gevoed met alle songfestivalliedjes van de afgelopen veertig jaar. Vervolgens is de voorspelling voor komende editie gemaakt. ‘Het is nogal uit de hand gelopen’, stelt Remco van der Heijden. ‘Het doel van het project was hitgevoeligheid. Dit kwam als casus op het pad en is een goede test voor het systeem.

Vastelaovend

De Fontys-student doet het project bij Roy Lenders. Eerder haalde die ook al het nieuws met vastelaovesliedjes die met behulp van artificial intelligence waren gemaakt.


Gokken

De makers hebben wel vertrouwen in hun eigen model. Waar de uitkomsten tussen het model en de bookmakers het meest uiteenlopen hebben zowel Lenders als Van der Heijden geld ingezet. ‘Er werken vijf studenten aan dit project en die hebben allemaal geld ingezet. Ik heb zelf 200 euro op tien weddenschappen staan’ lacht Lenders. ‘Niet alleen op de winnaar, maar bijvoorbeeld ook op een lage notering voor Italië. Dat land eindigt bij de bookmakers juist veel hoger.’

advertentie

Lees ook deze artikelen