Taalprobleem speelde mogelijk rol bij treinbotsing

De botsing tussen twee goederentreinen op het Venlose spooremplacement in 2019 werd veroorzaakt doordat de Duitse machinist niet de juiste instructies volgde. Mogelijk is een taalprobleem hier de oorzaak van.

Op een cruciaal moment vlak voor de botsing lijken de Nederlandse planner en de Duitse machinist elkaar namelijk niet goed te begrijpen. Een verplichte mondelinge herhaling van een opdracht vindt daardoor niet op correcte wijze plaats. Omdat hierop niet wordt ingegrepen botst de Duitse containertrein kort daarna op een andere goederentrein.

Reconstructie

De botsing op 24 juli 2019 vond plaats op een stuk van het Venlose spooremplacement waar geen elektronische beveiliging is. ProRail heeft nu een rapport met een reconstructie van het ongeval gepubliceerd.

Het feitenrelaas laat goed zien hoe de veiligheidsprotocollen werken. Meerdere keren wordt gecheckt of de Duitse machinist bekend is met de situatie ter plekke, juist omdat dit een deel van het spoor is waar handmatig wissels moeten worden omgezet. Meermaals wordt hierop bevestigend geantwoord, eerst door de vervoerder en later ook door de machinist zelf.

Instructie

Op het moment dat de machinist in Venlo arriveert krijgt hij instructie van de dienstdoende planner van het Venlose station. Die zegt hem welk spoor gereserveerd is voor hem. Ook vraagt hij hem nogmaals of hij bekend is met de situatie in het Niet Centraal Bediende Gebied (NCBG). De machinist antwoordt dat dat zo is.

Als laatste check moet de machinist bevestigen dat hij het onbeveiligde gebied binnenrijdt door de mededeling van de planner woordelijk te herhalen. Dit is protocol. Het blijft echter stil. Dan lijkt een taalbarrière ervoor te zorgen dat planner die in het Nederlandse met de Duitse machinist communiceert maar half wordt begrepen. Dit leidt tot een halve herhaling die de planner op zijn beurt voor lief neemt.

Verkeerde spoor

De wissels in het NCBG staan dan nog niet goed. De machinist zou dit zelf moeten checken en ze handmatig om moeten zetten zodat ze naar het juiste, vrije spoor 17 leiden dat hij toegewezen heeft gekregen. In plaats daarvan leiden de wissels de rijdende trein naar spoor 19 waar een andere goederentrein wacht op toestemming om te vertrekken. De Duitse goederentrein kan niet meer remmen als hij ontdekt dat hij verkeerd zit en botst zo met 27 kilometer per uur op de stilstaande trein.

ProRail beoordeelt het gesprek tussen de planner en de machinist achteraf als onveilig. Doordat de opdracht niet is herhaald had er geen vrijgeleide mogen worden gegeven.