Soms geen groene golf op Krefeldseweg
Omroep Venlo deed een oproep voor de meest opvallende verkeerslichten in de gemeente. Waar moet je buitensporig lang wachten, welk licht is verkeerd afgesteld of staat er ergens een stoplicht dat helemaal geen functie heeft?
We behandelen deze week iedere dag één verkeerslicht dat uit de oproep naar voren is gekomen en volgens ons opvallend is. Na de meest genoemde plek gister kijken we naar een hele drukke weg in de gemeente namelijk de verkeersader Krefeldseweg. Deze weg heeft een hele reeks verkeerslichten. Soms heb je er een groene golf, maar soms ook niet.
De andere plekken in deze serie zijn:
maandag: Het meest gehate verkeerslicht van Venlo
woensdag: Het ‘levensgevaarlijke’ deelconflict op de Nijmeegseweg
donderdag: De ongelijke kruising in Tegelen
vrijdag: Het stoplicht dat altijd op groen staat
We begonnen deze serie met een algemeen verhaal met wetenswaardigheden over de verkeerslichtenpuzzel in Venlo. Ook kun je daarin lezen waarom stoplichten ‘s nachts op rood staan.
Een duimpje voor de groene golf
De verschillende verkeerslichten op de Krefeldseweg geven een boel reacties. Niet vreemd als je bedenkt hoeveel verkeer hier dagelijks rijdt. De reacties zijn soms zelfs tegengesteld. Waar Marthijn constateert dat de groene golf er goed functioneert, ziet Marius Houben juist dat de groene golf regelmatig verbroken wordt. ‘Dan moet je alsnog in de remmen om vervolgens weer door te kunnen. De lichten staan te langzaam op elkaar afgesteld.’
Verkeerscoördinator Tom Jacobs weet hoe dat komt. Een groene golf kan op dezelfde weg nooit in twee richtingen tegelijk functioneren’, legt hij uit. ‘Als dat wel zo zou zijn moet verkeer dat afslaat naar een van de zijstraten namelijk veel te lang wachten.’ Eén van de twee richtingen heeft daarom geen groene golf op deze weg. Jacobs: ‘Welke kant dat is, hangt af van de verkeersdrukte. Dat wordt flexibel ingezet. Op momenten dat er veel inkomend verkeer is naar het centrum is dat in zuidelijke richting. En bij veel uitgaand verkeer in noordelijke richting.’
Langer wachten aan de start
Een groene golf heeft meer implicaties. Een groene golf voor doorgaand verkeer zorgt bijvoorbeeld altijd voor meer wachttijd voor verkeer dat vanuit de de zijstraten komt. En een groene golf moet ergens beginnen. Bij dat eerste punt moet je gemiddeld gezien langer wachten om ervoor te zorgen dat je daarna in één keer kunt doorrijden. Niet voor niets constateren veel mensen (maar liefst 46 stemmen en reacties) dat het eerste verkeerslicht op de kruising met de Vincent van Goghstraat vanaf het Europaplein vaak op rood staat. ’Ook wanneer er geen enkele auto in de buurt is sta je hier soms twee minuten te wachten’, reageert Patrick van Ophoven.
De plek is bekend bij de Venlose verkeerskundigen. ‘Hij staat op het lijstje om snel opnieuw bekeken te worden’ zegt verkeerskundige Charlotte Seelen. ‘Mogelijk kan de start van de groene golf door vernieuwde technieken ook flexibeler worden gemaakt waardoor je bij het begin minder lang “voor niets” hoeft te wachten.’
Kruispunt Goltziusstraat
Een ander pijnpunt op de Krefeldseweg zit aan het eind van deze groene golf. Wie vanaf de Krefeldseweg rechtsaf naar de Goltziusstraat wil moet heel lang wachten. Ook als rechtdoorgaand verkeer naar Burgemeester van Rijnsingel groen heeft, terwijl er op die plek geen fiets- of voetgangersoversteek is. ‘Dit is een bewuste keuze’, stelt Tom Jacobs. ‘Ingegeven door de luchtkwaliteit en een betere doorstroming van de Goltziusstraat.’ Begrijpelijk voor een drukke zaterdag als veel Duitsers hun weg zoeken naar de Nolens-parkeergarage. Doordeweeks leidt de situatie vooral tot ergernis bij verschillende Venlonaren.
‘De verkeerslichten op deze kruising staan wel op de nominatie om volgend jaar geüpdatet te worden.’ vult Jacobs aan. ‘Er zijn denk ik wel kansen om beter rekening te houden met het aanbod. De technieken van nu kunnen dit ook beter faciliteren.’
Voetgangers
Hoewel automobilisten vooral vallen over te lang rood of te kort groen, duurt de wachttijd volgens sommige voetgangers die drukke verkeersaders moeten passeren juist niet lang genoeg. Het oversteken is volgens hen geen sinecure omdat de voetgangerslichten niet lang genoeg op groen staan. Voor ouderen of mensen met een kinderwagen veel te kort zelfs, zo wordt betoogd. Dat geldt zowel voor de oversteekplaats bij de kruising Belletablestraat/Goltziusstraat als die ter hoogte van het Julianapark over de Burgemeester van Rijnsingel. ‘Een melding die we vaker gekregen hebben en die ook getoetst is door ons in de praktijk’, stelt verkeerscoördinator Tom Jacobs. ‘We hebben daar staan kijken en wij constateren niet dat de oversteektijd daar te kort is of dat dat tot problemen leidt. Overigens heb je als voetganger bij iedere oversteek nog tijd als het licht knippert en op rood gaat. Deze ontruimingstijd is ruim voldoende om iedereen veilig de overkant te laten bereiken.’