advertentie

Ongeval spoor 19 legt blinde vlek bloot 

Het ongeval met twee goederentreinen vorige week legt bloot hoe het gesteld is met de veiligheid op een deel van het rangeerterrein in Venlo.

De botsing gebeurde op één van de tien sporen zonder een veiligheidssysteem. De komende jaren zullen die sporen ook nog niet aangesloten worden op dat systeem.

Geen plannen, geen geld

Spoorbeheerder ProRail liet eerder onderzoeken wat het kost en hoelang het duurt om de onbeveiligde sporen 17 tot en met 26 op het beveiligingssysteem aan te sluiten. ProRail laat nu weten dat die plannen stilliggen. ‘Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen en budgetten voor de sporen die nog niet centraal bediend worden’, zegt een woordvoerder. 


Vorige week ging het fout tussen twee treinen die geen gevaarlijke stoffen vervoerden. Maar er rijden ook treinen over de onbeveiligde sporen die wél brandbare en toxische stoffen vervoeren. Op vragen van raadslid Leon van den Beucken (EENLokaal) antwoordde het college van burgemeester en wethouders dat ‘het niet uitgesloten is dat (doorgaande) treinen met gevaarlijke stoffen via sporen 17-26 rijden’. 

Trein onder de radar

Dat concludeerde eerder deze week ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Op spoor 19, het spoor waar vorige week het ongeval gebeurde, zou op het moment van de inspectie van de ILT geen trein moeten staan. In werkelijkheid stond die er wel. Op spoor 19 bleek een trein te staan met twintig wagons, waarvan vier wagons gevaarlijke stoffen bevatten.

Op vragen van Omroep Venlo laat de ILT weten dat de treindienstleider van ProRail de trein vergeten was aan te melden in het informatiesysteem. En het is wel belangrijk dat dat gebeurt. ‘Hulpdiensten hebben deze informatie nodig bij een incident’, zegt een woordvoerder van de ILT.

Belangrijke informatie

Gebeurt dit niet, zoals deze week het geval was, dan ontbreekt er informatie bij een incident. Gevolg daarvan, zegt de woordvoerder, kan zijn ‘dat daardoor niet de juiste strategie gevolgd wordt om het incident te bestrijden’.

De vier wagons met gevaarlijke stoffen bevatten volgens de ILT verf, reinigingsmiddelen en een middel om de groei van gewassen te stimuleren. ‘Ze zijn zeer brandbaar, bijtend en gevaarlijk voor het milieu.’

Zulke treinen blijven de komende jaren ook over de onbeveiligde sporen rijden. Want geld om die sporen op het beveiligingssysteem aan te sluiten is er zoals gezegd niet. ‘Voor nu blijft het dus nog zoals het is’, zegt de woordvoerder van ProRail.

advertentie

Lees ook deze artikelen