advertentie

'Nog zeker tien jaar gevaarlijke stoffen door Venlo'

Venlo moet nog zeker tien jaar rekening houden met het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. De laatste prognoses waren eerder al opgeschoven naar 2027, maar burgemeester Antoin Scholten gaat er nu vanuit dat 2031 realistischer is.

Tot die tijd is de Betuweroute nog altijd niet volledig bruikbaar. Die spoorlijn is speciaal gebouwd voor het goederenvervoer van onder meer gevaarlijke stoffen, maar is nog altijd niet volledig aangesloten op het Duitse spoor. Werkzaamheden in Duitsland duren langer dan verwacht en daar plukt onder meer Venlo de wrange vruchten van. Scholten: 'We wisten dat toen Nederland begon met de Betuwelijn dat de aansluiting op Duitsland nog niet af was. Als je zover bent dat die Betuweroute volledig gebruikt kan worden, ben je voor een groot deel van een enorm externe veiligheidsprobleem in Venlo af. Alleen voordat het zover is, dat kan nog wel tien jaar duren.'

Ophoping

ProRail kan de termijn van tien jaar niet bevestigen, maar een woordvoerder zegt wel dat het klopt dat de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland nog wel enige tijd zullen duren. 'Die werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute zo goed mogelijk te benutten. In Duitsland aankomend sluiten de treinen niet goed aan, waardoor er een ophoping ontstaat. Een exacte indicatie van de duur van deze werkzaamheden is op dit moment simpelweg nog niet te geven', aldus de woordvoerder.

Buisleidingen

Een andere oplossing om het vervoer van gevaarlijke stoffen van het spoor af te halen, is om het via ondergrondse buisleidingen te transporteren. Er wordt onderzoek gedaan om zo'n buizennetwerk via Venlo te leiden. Scholten ziet dat als de beste oplossing. Gemeenteraadslid Ton Heerschop (SP) is het daarmee eens: 'Sterker nog: wij hebben eerder in rapporten die wij geschreven hebben al eens gezegd: kijk eens wat je via buizen kunt vervoeren. En je zou ook moeten kijken of je het goederenvervoer ten noorden van Venlo niet via de A67 kunt omleiden. Dan haal je ook het gevaar uit de woonkernen weg. Daar zouden twee mogelijke oplossingen zitten.'