Nieuwe theaterprogrammeur moet eerst het publiek terugwinnen
Bezoekers vinden lang niet meer zo massaal de weg naar het theater als voor de coronapandemie. De nieuwe theaterprogrammeur van De Maaspoort Wieke Vrijhoef wil daarom op zoek naar nieuw theaterpubliek in de regio.
Dat theaters veel harder moeten trekken aan de kaartverkoop sinds de heropening na de coronasluiting is al langer bekend. Volgens de kersverse programmeur werden nog nooit zo weinig tickets verkocht in de voorverkoop als dit jaar.
Peter Pannekoek
‘Dat heeft dan weer als voordeel dat je nog steeds tickets kunt kopen voor bekende namen als Peter Pannekoek of Theo Maassen’, zegt Vrijhoef. Het oude publiek opnieuw binden aan het theater en op zoek gaan naar nieuw publiek ziet ze dan ook als grootste uitdaging de komende tijd.
Anderhalve dag
Vrijhoef is de opvolger van Maarten van Erp die Venlo verliet voor een baan als theaterprogrammeur in Nijmegen. Ze is net gestart en werkt anderhalve dag in de week in Venlo. Pas in augustus gaat ze fulltime aan de slag hier. Ze was de afgelopen twee jaar 'corona-directeur' van een klein theater in Culemborg. Een periode waarin het theater meer dicht dan open was. En nu alles weer open kan, heeft ze gekozen voor een nieuwe uitdaging.
Meerdere zalen
Vanzelfsprekend was die stap niet, zegt ze in de foyer van De Maaspoort. ‘Ik had het heel erg naar mijn zin als directeur van een klein theater. Maar ik was net naar Mook verhuisd en dan is Venlo wel dichterbij. En een groot theater biedt veel meer mogelijkheden. Ik had een heel prettig gesprek. Het viel eigenlijk op zijn plek en nu heb ik heel veel zin om ook voor meerdere zalen en voor veel meer verschillende doelgroepen voorstellingen te gaan boeken.’
Aan de Waterkant
De eerste namen die ze boekte zijn de theateracts voor festival Aan de Waterkant, het festival aan de Lage Loswal dat De Maaspoort samen met Grenswerk organiseert. Daar speelt deze zomer onder meer Guido Weijers een voorstelling. De hand van Vrijhoef zal pas over een tijdje echt zichtbaar zijn binnen de Maaspoort zelf. Het programma voor komend seizoen stond namelijk al helemaal in de steigers toen ze dit voorjaar startte in Venlo.
Eigen producties
Vrijhoef wil de komende jaren voortbouwen op het werk van haar voorganger. Aan de Waterkant is daarvan een goed voorbeeld, vindt ze. ‘Ik geloof er ook echt in dat het goed is om naar buiten te gaan en meer mensen in contact te brengen met cultuur buiten de theatermuren.’ Daarbij wil Vrijhoef ook inzetten op het maken van eigen producties om nieuwe mensen aan te spreken en voorstellingen te maken die nergens anders te zien zijn.