advertentie

Nieuw devies voor ondernemers: bezorgen, bezorgen, bezorgen

Ook de ondernemer die er nooit iets van wilde weten komt er nu niet meer omheen: bezorgen. Want wanneer de koper in tijden van het Coronavirus niet meer naar de winkel of het restaurant kan komen, is bezorgen vaak nog de enige optie.

Bij InVenlo merken ze het in ieder geval. 'Ja het is een stuk drukker geworden. En we krijgen steeds meer aanvragen van restaurants die mee willen doen', zegt Martijn Dukers van de Venlose maaltijdbezorger. 'Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Voor restaurants is het op dit moment de enige mogelijkheid om nog omzet te draaien.

Nieuwkomer in straatbeeld

Bij InVenlo gelden in deze tijd nog strengere hygiënemaatregelen. Van het bezorgen met plastic handschoenen en het gebruik van desinfecterende middelen tot het digitaal betalen. 'De veiligheid staat voorop. Dat geldt voor onze bezorgers, maar zeker ook voor de mensen bij wie we thuis maaltijden bezorgen', zegt Dukers. In Velden is het deze dagen ook een stuk rustiger op straat, al komt er wel een opvallende nieuwkomer in het straatbeeld bij: de bezorger van Kwalitaria Velden. 'Vrijdag komt de elektrische fiets en dan fietsen we ook door het dorp', zegt eigenaar Joost Vanhommerig. Al is hij eigenlijk sinds maandag bezig met bezorgen.

Kwaliteit

Aanvankelijk kregen we te horen dat ook de fritures de deuren moesten sluiten, later werd dat bijgesteld. Je mag bij ons alleen komen afhalen, maar de vraag is of dat ook zo blijft', zegt Vanhommerig. 'Dan heb je de keuze tussen helemaal geen inkomsten of werk houden door te bezorgen.' Al klinkt dat makkelijker dan dat het is. 'Je bent er als ondernemer niet op ingericht. Natuurlijk is het technisch gezien makkelijk te regelen, maar het is toch een beetje uitvogelen hoe je de kwaliteit van je eten hoog houdt en je klanten tevreden.'

Zwei Brüder

Ook supermarkt Zwei Brüder is aan de slag gegaan met het bezorgen van boodschappen. 'Niet om meer omzet te draaien, maar vanuit maatschappelijk oogpunt. Het is natuurlijk helemaal niet wenselijk dat de kwetsbare doelgroep naar de winkel komt om de weekboodschappen in te slaan. Voor die mensen willen we er zijn en de boodschappen thuis bezorgen', zegt commercieel directeur Ronald Versluis. 'Daar zijn we natuurlijk niet op ingericht. Dit is ad hoc besloten dus we gaan kijken hoe het gaat lopen. We hebben maar één bedrijfsbusje dus we zullen zelf met personeel en eigen vervoer ook boodschappen gaan bezorgen.' De boodschappenservice start vanaf nu, ouderen die er gebruik van willen maken kunnen bellen met de winkel en hun bestelling doorgeven.

advertentie

Lees ook deze artikelen