advertentie Delta Fiber week 49 header

Attractie-ontwerper legt zich toe op 'virusdodend' mondmasker

Ontwerper Joop van den Heuvel heeft een mondkapje ontworpen dat naar eigen zeggen kan zorgen voor een doorbraak in de strijd tegen het coronavirus. Daarnaast wordt het gezien als communicatieve oplossing voor doven en slechthorenden.

Het masker is namelijk doorzichtig waardoor het gezicht volledig te zien is. Bij de huidige mondkapjes op de markt is dat niet het geval; dat zorgt voor moeilijkheden bij doven en slechthorenden omdat liplezen zo onmogelijk wordt gemaakt. 

Doorzichtige viruskiller

Van den Heuvel maakt bij dit project gebruik van kristaldeeltjes die via nanotechnologie tot stand komen. Deze kleine onzichtbare deeltjes neutraliseren vervolgens virussen, schimmels en andere bacteriën. Daarnaast zorgt een filter in het mondkapje ervoor dat de CO2-productie tijdens het uitademen snel uit het masker verdwijnt. 'Met dit mondkapje kun je niet alleen je directe omgeving beschermen, maar je beschermt ook jezelf', zegt van den Heuvel.

Schoonmaken

Bij het mondkapje hoort ook een speciaal schoonmaakmiddel.  'Om de staat van het mondmasker goed te houden hebben we bewust gekozen voor een reinigingsmiddel dat voor 97 procent uit water bestaat. De overige drie procent bestaat uit een biologisch afbreekbaar materiaal. Dit voorkomt dat de mondkapjes dof worden waardoor ze voor een langere tijd mee kunnen', zegt Carl Schooneberg, die als leverancier betrokken is bij de totstandkoming van het mondkapje. 

Test in Engeland

Voordat de mondkapjes echt op de markt komen zullen ze eerst in december in Engeland getest worden. Krijgt van den Heuvel groen licht, dan zullen de eerste mondkapjes naar verwachting begin januari op de markt komen.

Van den Heuvel is bekend als ontwerper van meerdere attracties in pretparken, zwembaden en van kindersanitair. Hij maakte onder meer de Vogelrok voor De Efteling, en ontwierp ook attracties voor Toverland.