Het meest gehate verkeerslicht van Venlo
Omroep Venlo deed een oproep voor de meest opvallende verkeerslichten in de gemeente. Waar moet je buitensporig lang wachten, welk licht is verkeerd afgesteld of staat er ergens een stoplicht dat helemaal geen functie heeft?
We behandelen deze week iedere dag één verkeerslicht dat uit de oproep naar voren is gekomen en volgens ons opvallend is. We starten met het verkeerslicht dat het vaakst terug kwam in de reacties. Meer dan 70 keer werd er via een vinkje of stem gereageerd op de aansluiting van Venlo-Zuid op de Roermondsepoort.
De andere plekken in deze serie zijn:
dinsdag: Soms geen groene golf op de Krefeldseweg
woensdag: Het ‘levensgevaarlijke’ deelconflict op de Nijmeegseweg
donderdag: De ongelijke kruising in Tegelen
vrijdag: Het stoplicht dat altijd op groen staat
We begonnen deze serie vandaag met een algemeen verhaal met wetenswaardigheden over de verkeerslichtenpuzzel in Venlo. Ook kun je daarin lezen waarom stoplichten ‘s nachts op rood staan.
Wachten op de Sloterbeekstraat
Wie regelmatig vanuit Venlo-Zuid richting station/centrum-Noord moet met de auto kent de situatie maar al te goed. De route via de Sloterbeekstraat is altijd een gok. Staan er meer dan drie auto’s voor het stoplicht bij de Roermondsepoort dan is de kans aanzienlijk dat je de eerste ronde groen niet haalt. Zeker als er een van de automobilisten in de rij voor je even net een seconde niet oplet. Dit leidt tot veel irritatie, ook bij de respondenten die een reactie achterlieten.
‘Het licht staat veel te lang op rood. En als het dan eindelijk groen is kunnen er net twee auto's doorrijden’, vat Niels Pouls het samen. Marius Houben constateert hetzelfde: ‘De wachttijd is meestal de twee volle minuten. Dat gaat nog, maar groene licht wat daarop volgt is ontzettend kort, soms moet je dus twee cycli wachten. En het sluit ook niet aan op volgend stoplicht richting Koninginnesingel/station.’
Als het dan eindelijk groen is kunnen er net twee auto's doorrijden
gebruiker verkeerslicht
Route ontmoedigen
Omdat de weg de ontsluiting is van Venlo-Zuid richting centrum is het de vraag of deze situatie niet anders kan? Volgens verkeerscoördinator Tom Jacobs kan dat zeker. Al is het een bewuste keuze om dit juist niet te doen. ‘Ten eerste is de kruisende verkeersstroom de hoofdstroom. die heeft dus sowieso meer groen. Ten tweede willen we de route via de Sloterbeekstraat feitelijk ontmoedigen’, zegt hij.
Dat beleid is niet primair gericht op de inwoners van Venlo-Zuid maar vooral op doorgaand verkeer vanuit het zuiden. Autoverkeer dat via het ziekenhuis naar het centrum van Venlo gaat, wordt via de Professor Gelissensingel richting station geleid. Dat is de wenselijke stroom van het verkeer. Jacobs: ‘Als de route via de andere kant - dus door de wijk - aantrekkelijker wordt, neemt het sluipverkeer toe en dat is onwenselijk. Door de huidige afstelling stuur je het verkeer dus via de juiste routes door de stad.’