Geen Black Friday maar Black Flaaiday
Tien Venlose ondernemers organiseren morgen een Black Flaaiday. Dit om een signaal af te geven tegen de alsmaar groter wordende hype rond Black Friday. De kortingen blijven, maar de opbrengst gaat naar het goede doel.
Hype
Initiatiefnemer Jos Lamers was er helemaal klaar mee. De banketbakker van de Parade zag het fenomeen Black Friday steeds groter worden. ‘Eigenlijk zou het nu moeten gaan over het kinderfeest van volgende week,’ zegt Lamers. ‘Ik vind Black Friday een flauw fenomeen, overgewaaid uit Amerika en niemand weet waar het over gaat.’
Goed doel
Lamers wilde het anders aanpakken: wel de klanten naar de winkel lokken met korting maar de opbrengst doneren aan het goede doel. Daarom bedacht hij vorig jaar Black Flaaiday. Klanten kopen voor de helft van de prijs een vlaai, de opbrengst gaat naar een goed doel. Dat was direct zo'n succes, dat dit jaar meer ondernemers bij zijn initiatief aanhaken.
Mooie actie
Tien ondernemers doen dit jaar mee aan de Black Flaaiday. Zo ook Liesbeth Wilmer die een kinderwinkel met horeca heeft op de Parade: ‘Ik vind het een hele mooie actie, we kunnen mensen ervan bewust maken dat ze ook iets positiefs kunnen doen met hun korting.'
Groot worden
Dit jaar blijft het bij die tien ondernemers. Maar als het aan Lamers ligt gaat Black Flaaiday groot worden in Venlo. ‘Alle ondernemers die ik aansprak waren meteen enthousiast,’ vertelt Lamers. ‘Ik wil me daarom ook sterk maken om vanaf volgende editie dit idee te laten groeien in Venlo.'