advertentie

Reijnders start met werk aan stenen beeld Pinda Wullem

Beeldhouwer Hans Reijnders is begonnen met zijn stenen beeld van Pinda Wullem. Maar voor hij aan de slag kon, verdiepte hij zich eerst in het leven van het Venlose stadsfiguur. 

Reijnders vond een oud verhaal uit de Venlose krant van 1932 waarin werd beschreven dat een Blerickenaar was veroordeeld voor het mishandelen van Pinda Wullem, die toen nog naar zijn eigen naam Tsen Koa Pai luisterde. 'In het krantenartikel staat te lezen dat Pai van de Blerickenaar enkele klappen kreeg. Hij was de eerste Chinees in Venlo en de mensen keken dus vreemd op toen ze hem voor het eerst zagen. Zeker omdat hij zich later ook in de stad vestigde en handel begon te drijven', zegt Reijnders. 

Condooms

Maar van vreemdeling werd Pai in de jaren die volgden een stadsfiguur. Hij handelde aanvankelijk in Chinees aardewerk en in de Tweede Wereldoorlog verlegde hij zijn handel naar snoep en pinda's. 'Daarmee liep hij als een venter met een grote draagbak voor zijn buik door de Venlose binnenstad. Onder het snoep in de draagbak lag zijn andere koopwaar: condooms. 's Avonds konden jongeren die met een meisje uit danszalen kwamen daarvoor bij hem terecht.' 

In tegenstelling tot de andere mensen die in de Jodenstraat met een beeld zijn vereeuwigd, wordt de beeltenis van Pienda Wullem niet in brons gegoten, maar geslagen uit steen. 'Ik wil hem als venter tonen, staand met draagbak dus. Het probleem daarbij was wel dat er geen foto's bestaan waar Pienda Wullem in zijn geheel opstaat', zegt Reijnders.

Herm Pollux

Hij vroeg daarom Herm Pollux om voor hem te poseren. 'Volgens Geer van der Veer heeft hij ongeveer dezelfde lengte en het postuur van Pienda Wullem', zegt Reijnders. Op de foto's van Pollux plakte de beeldhouwer vervolgens de foto van het gezicht van Pienda Wullem waardoor hij toch een voorbeeld had voor zijn beeld dat 1 meter hoog moet worden.

advertentie

Lees ook deze artikelen