advertentie

Treinongeluk gebeurde op onbeveiligd spoor

Het ongeval met de twee goederentreinen van vorige week gebeurde op een onbeveiligd spoor. Er ontbreekt daar een centraal systeem waardoor treinen onder de radar blijven en seinen niet automatisch op rood springen.

Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Venlo.

Op het rangeerterrein in Venlo zijn tien van de 26 sporen niet aangesloten op een centraal  veiligheidssysteem. Op die sporen moeten machinisten zelf extra opletten of de sporen waar ze met hun trein op willen rijden bezet zijn. 

Centraal systeem

Het systeem detecteert die spoorbezetting zelf en bewaakt en stuurt de stand van seinen en wissels. Er wordt al jaren gesproken om het systeem ook op de onbeveiligde sporen aan te sluiten, maar de plannen liggen stil en er is geen geld.


Op het Venlose rangeerterrein vallen alleen de sporen 1 tot en met 16 onder die beveiliging. De verkeersleiding kan die sporen van afstand bedienen.

Machinisten zelf verantwoordelijk

Dat geldt niet voor de sporen 17 tot en met 26. Daar zijn de machinisten zelf verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op het spoor. Zij moeten de wissels zelf in de juiste stand leggen en voor elke wissel moet het personeel van de locomotief afstappen. De machinisten hebben minder overzicht dan een centrale verkeersleiding. 

Gevaarlijke stoffen

Tegen die achtergrond gebeurde het ongeval met twee goederentreinen van vorige week donderdag. Op de onbeveiligde sporen blijken ook treinen te staan die gevaarlijke stoffen vervoeren. Er is voorlopig geen geld om de sporen 17 tot en met 26 aan te sluiten op het beveiligingssysteem.


--
Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Omroep Venlo, Dtv, Studio040 en WOS Media werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.
advertentie

Lees ook deze artikelen