advertentie Omroep Venlo open dag

Feiten & cijfers

In de maanden juli en augustus 2017 heeft onafhankelijk onderzoeksbureau de Marktwijzer een kijk- en luisteronderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat Omroep Venlo zijn positie binnen de Venlose gemeenschap sinds het laatste onderzoek in 2012  sterk heeft verbeterd. Vooral door de opmars van online, kunnen we zeggen dat Omroep Venlo op de verschillende kanalen alle leeftijden bereikt.

Televisie
Omroep Venlo scoorde een dagbereik van 49,7%, een weekbereik van 72,5% (48% in 2012) en een maandbereik van 84,1%. Slechts 6,8% van de respondenten geeft aan nooit naar het tv-kanaal van Omroep Venlo te kijken. Met de wetenschap dat het jaarbereik in 2012 69% was, is dat een spectaculaire groei.

Van de kijkers gaf 87,1% aan naar het nieuws te kijken, 68,3% naar evenement-registraties (denk aan Venloop, Viva Classic Live, Parkploeg, VenloStormt en Opus Jocus) en met 55,6% staat Nedinscoplein op een stevige derde plek. Maar ook blijkt dat ongeveer 30% van de kijkers specifiek op programma’s als UIt!, Met het oog op Venlo en VVV TV afstemt. In 2012 lag dat percentage programma-afhankelijk tussen de 20 en 26%.

Beeldkrant
De beeldkrant kent een maandbereik van 25,7% en een jaarbereik van 43,2% (versus 31% in 2012). Het dagbereik daalde hier van 12% (in 2012) naar 10,3%. Beeldkrant-lezers geven aan vooral op zoek te zijn naar gemeentelijke informatie en nieuws over evenementen. Het betreft hier overwegend de wat oudere doelgroep.

Radio
De radio noteerde in 2012 een jaarbereik van 46%. Dat is gestegen naar 73,1%, al zitten daar respondenten bij die aangeven maar enkele malen per jaar naar Omroep Venlo radio te luisteren. Het maandbereik bedraagt 44,1% en dat geeft een veel realistischer beeld van de vaste groep luisteraars. De meeste mensen luisteren in de ochtend en middag naar Omroep Venlo radio en doen dat vooral thuis en in de auto. Het lokale nieuws op ieder uur en de muzikale mix van hits van toen, nu en hier (dialectmuziek) zijn de voornaamste redenen om op Omroep Venlo af te stemmen. Van de doelgroepprogramma’s scoort VVV-Live het hoogst met 21,6%.

Online (website, app en social media)
In 2016 waren er 3.501.935 bezoeken op de website en 1.461.635 maal werd onze app voor smartphones bezocht. Dit door zo’n 775.000 unieke bezoekers op 100.630 inwoners. Veel meer mensen dan Venlonaren dus, die interesse hebben in de aangeboden content. Maar liefst 70% van de respondenten geeft aan Omroep Venlo via Facebook te volgen. Onder jongeren ligt dat percentage nog een stuk hoger. Heel mooie cijfers dus die aantonen dat Omroep Venlo een relevant medium is voor alle leeftijden.